Što možemo naučiti od britanskih škola

Početkom prosinca ekipa projekta petzanet.HR posjetila je Veliku Britaniju sa željom da kroz primjere dobre prakse njihovih škola nauči što više o promicanju sigurnosti djece na internetu kroz školski kurikulum. Odmah na početku vam želimo reći da je posjet bio izuzetno uspješan te da se nadamo da ćemo što je mogu će više stečenih iskustava uspjeti ugraditi u školski kurikulum koji izrađujemo.

Za one koji se prvi put susreću s projektom petzanet.HR, spomenimo samo da se radi o EU projektu tijekom kojeg učitelji iz OŠ “Mato Lovrak”, Nova Gradiška, OŠ Veliki Bukovec, OŠ Popovača, OŠ Gripe iz Splita i OŠ “Mladost” iz Osijeka razvijaju i primjenjuju dio školskog kurikuluma o sigurnosti djece na internetu u sklopu Hrvatskog kvalifikacijskog okvira. Školski kurikulum priprema se za sve razrede osnovne škole, sa svim potrebnim obrazovnim sadržajima – priručnika, radnih materijala, multimedijskih sadržaja, interaktivnih igri te politika prihvatljivog korištenja interneta i mobilnih uređaja. Svi pripremljeni sadržaji bit će besplatno dostupni za korištenje tako da će svim školama u Hrvatskoj pomoći u edukaciji djece, roditelja i učitelja te prevenciji elektroničkog nasilja.

Royal Masonic School

Posjet Velikoj Britaniji započeli smo u Londonu, u kojem su nam vodiči bili Ben Barton i Wayne Holmes iz Zondlea. Ben i Wayne pomogli su nam u snalaženju pri putovanju podzemnom i nadzemnom željeznicom i ljubazno nam dogovorili posjet školi The Royal Royal-Masonic-iz zrakaMasonic School for Girls u Rickmansworthu. Tu međunarodnu školu pohađaju djevojčice od 2 do 18 godina, a dijelom je i internat. Škola ima bogatu tradiciju od 1788. godine, prostire se na površini od gotovo 1 km2 te je izvrsno opremljena. Domaćin u školi bio nam je Drew Buddie, učitelj, ICT koordinator i voditelj odjela za računalstvo u Royal Masonic School (RSM).

Drew nam je opisao na koji način on provodi obrazovanje iz područja eSigurnosti u različitim razredima. Ključni faktor je stvaranje problemske situacije korištenjem primjera iz svakodnevnog života, spomenuo je nekoliko aktualnih primjera iz medija u kojima su pojedinci napravili “glupost” online i iskusili posljedice offline (Tom Daley, Paris Brown, Emma Way). Kao uvod u učeničke rasprave ili poticaj učenicima pri izradi Royal masonic-ucionica (640x425)multimedijskih sadržaja često koristi videoisječke i obrazovne sadržaje dostupne na mrežnim stranicama Digizen, primjerice film Let’s Fight it Together, Digizen igru i prateće razgovore s likovima iz filma. Zatim Real Life Stories o stvarnim događajima (video primjer Tracking Teresa) koji su se dogodili djeci i mladima te ostali obrazovni sadržaji na stranicama www.netsmartz.org. Nakon stvaranja i analiziranja problemske situacije slijedi kreativni zadatak u kojem učenici pokazuju što su uočili i naučili u primjerima, kako bi oni riješili neku situaciju ili dali savjete prijateljima. Za kreativne učeničke radove iz eSigurnosti u RSM često koriste alate za izradu stripova i priča (ToonDoo, Bitstripes, Storybird) te pisanje blogova.

Bradford i The Innovation Centres

Nastavili smo studijski posjet putovanjem u Bradford, grad u Yorkshireu, 280 km sjeverno od Londona. Nekadašnje središte tekstilne industrije danas je poznat kao UNESCO-ov grad filma s predivnim Nacionalnim muzejom medija, kazalištem, Alhambra, viktorijanskim naseljem Saltaire te po sestrama Bronte. Innovation centre -Tina workshop (640x425)Domaćini u Bradfordu bili su nam svi djelatnici The Innovation Centres, centra koji pruža podršku obrazovnim institucijama u poslovima vezanim uz strategije, protokole, infrastrukturu i obrazovanje koji su im potrebni kako bi osigurali kvalitetu obrazovanja, zaštitu i sigurnost na osobnoj, organizacijskoj i mrežnoj razini te zaštitu podataka. Podržavaju učitelje u kontinuiranim naporima da prenesu djeci važne poruke o sigurnosti u različitim situacijama i donesu informirane odabire krpri procijeni informacija i opreznom postupanju s osobnim podacima, naglašavajući nužne vještine za učenje u trećem mileniju, koje su potrebne svim dionicima sustava obrazovanja. Također pomažu učiteljima i profesionalcima da budu svjesni svoje online reputacije i profesionalnosti u digitalnom svijetu. U sjedištu Inovacijskog centra osjećali smo se kao doma zbog tople atmosfere, otvorenosti, spremnosti na suradnju i puno Inovation centre- logo room (640x425)dobre volje u dijeljenju primjera dobre prakse i savjeta kako biti što bolji učitelji. Inovacijski centar ima različite komplete opreme (Lego roboti, tableti, GPS uređaji i sl) i nekoliko učionica koje koriste za tečajeve i treninge namijenjene učiteljima i učenicima. Bili smo impresionirani podrškom koju Inovacijski centar pruža školama i rado bismo i mi bili u njihovoj mreži škola.

Innovation-centre-Paul workshop (640x425)Paul Scott, ravnatelj Inovacijskog centra održao nam je radionicu o Digitalnom profesionalizmu učitelja, skrenuvši pažnju na nekoliko važnih pitanja koja si svaki učitelj mora postaviti:

  • Kako i zašto koristimo društvene medije?
  • Koje su posljedice našeg digitalnog otiska?
  • Što je „digitalni profesionalizam” u našem kontekstu?
  • Kako možemo upravljati svojom online reputacijom?
  • Kako možemo koristiti društvene medije u obrazovanju?

Radionica-digitalni profesionalizam-naslovnicaDigitalni profesionalizam se može definirati kao:  “Kompetencija ili vještina koja se očekuje od profesionalca (stručnjaka) pri uključivanju u društvenu i digitalnu komunikaciju.” (Prema Oxford English Dictionary). Raspravljali smo što je digitalno prihvatljivo u našem obrazovnom kontekstu: objavljivanje neprimjerenih fotografija na društvenim mrežama, komentiranje učenika, roditelja, kolega ili škole u online raspravama, kako se primjereno ponašati u digitalnom svijetu te kako ostavljati digitalni otisak koji neće zahtijevati “glancanje” i popravljanje štete.

James Langley, savjetnik, učitelj i CEOP-ov ambasador savršeno je organizirao naš posjet Inovacijskom centru i školama te je spremno iskoristio stvarni primjer susretanja osobe koju poznaje samo online u radionici s učenicima (James i ja upoznali smo se na Twitteru i tako započeli dogovaranje oko ovog studijskog posjeta).

James nam je predstavio Southwest Grid for Learning (SWGfL) program koji pruža interaktivni i prilagođeni način školama za procjenu njihove eSigurnosti i razvoj plana za poboljšanje. Inovacijski centar pomaže bradfordskim školama pri izradi i provođenju akcijskog plana te tako omogućava školama dobivanje prestižne akreditacije. Na stranicama SWGfL dostupni su i opsežni predlošci za školske politike eSigurnosti. Preporučio nam je i obrazovne sadržaje sa stranica CEOP-a koji pokrivaju različite teme, primjerice: sigurnost na internetu, online nasilje, sexting i digitalni tragovi. U radionicama i predavanjima koje Inovacijski centar održava za učenike, učitelje i roditelje koriste i sadržaje sa stranica kao što su Digizen, Childline , BBC te izvrsne obrazovne sadržaje Common Sense Media. Sve škole u Velikoj Britaniji ocjenjuju se od strane Ofsteda (Office for Standards in Education, Children’s Services and Skills). Jedna od komponenti ocjenjivanja je i eSigurnost. Pogledajte Ofstedove kriterije za ocjenu eSigurnosti.

Tina Housley, koja pruža podršku korisnicima Bradford Learning Network govorila nam Innovation centre -Tina workshop (640x425)je o tehničkim aspektima računalne zaštite koje koriste bradfordske škole kako bi osigurale sigurnost osobnih podataka, praćenje mobilnih uređaja, filtriranje sadržaja, ali i omogućili pristup svim internetskim sadržajima koji su školama potrebni. Sve bradfordske škole uključene su u smoothwallspomenutu mrežu te je dio zaštite riješen zajedničkim uređajima, a dijelove mogu škole samostalno podešavati prema svojim željama. Koriste Smoothwall uređaje i programe koji omogućavaju različite razine podešavanja eSigurnosti, uključivši praćenje rada korisnika te korištenje raznih mobilnih uređaja.

Greengates Primary School

Greengates Primary School ima oko 250 učenika, od 3 do 11 godina i prepoznatljiva je po Greengates-ucionica (640x425)modernom, kreativnom kurikulumu u kojem povezuju najnovije tehnologije s naprednim obrazovnim idejama pritom stvarajući sigurno i poticajno okruženje za djecu. U Greengatesu smo imali priliku prisustvovati predavanju i radionicama koje su Jenna Mudd i James Langley održali za učenike razine Key Stage 2 (7-11 godina, razredi 3, Greengates - James in class (640x425)4, 5 i 6). Tijekom zajedničkog predavanja James i Jenna odglumili su nekoliko scena lošeg ponašanja pri korištenju interneta i računala i tako izazvali učenike na diskusiju i dijeljenje savjeta kako su se zapravo trebali ponašati. Tijekom predavanja svi zajedno su nekoliko puta ponovili Greengates-James (640x425)poruku SMART (Safe, Meeting, Accepting, Reliable, Tell). Učenici su izvrsno reagirali, vrlo spremno i samosvjesno davali odgovore i pojašnjenja. Nakon toga su slijedile zasebne radionice s po jednim razredom. U radionicama su učenici najprije pogledali nekoliko CEOP-ovih videoisječaka, a zatim izrađivali plakate sa SMART porukom (crtali na papiru ili iPadima).

Greengates-andrew (640x425)Na kraju nam je ravnatelj škole Andy Gaunt, pokazao kako su napravili procjenu eSigurnosti, kakav je njihov akcijski plan za poboljšavanje stanja eSigurnosti u školi, koje aktivnosti provode i planiraju ubuduće. Više o školskim aktivnostima možete pročitati na njihovom blogu, (uključivši i vijest o našem posjetu) te na YouTube kanalu.

Bankfoot Primary School

Bankfoot Primary School ima oko 320 učenika, od 3 do 11 godina i prepoznatljiva je po pružanju jednakih prilika djeci različitih nacionalnosti pa tako imaju i pomoćnog učitelja koji nBankfoot-ucionica (640x425)a slovačkom i poljskom jeziku pomaže novim učenicima da se brže i lakše snađu u novom okruženju. U ovoj školi domaćini su nam bili Vicki Cox, pomoćna ravnateljica i digitalni lideri – grupa od šest učenika iz 5. i 6. razreda. Digitalni lideri su učenici koji pomažu učenicima i roditeljima pri korištenju digitalnih tehnologija, drže radionice o primjeni različitih računalnih programa te savjetuju kako primjereno i odgovorno koristiti mobilne uređaje, računala i internet. U školi Bankfoot svake godine bira se tri nova digitalna lidera, pritom stariji lideri provode postupak odabira, a zatim i treninga mlađih kolega. O digitalnim liderima možete pročitati na blogu bradfordskih škola i svakako pročitajte učeničke komentare kojima odgovaraju na taj članak.

Digitalni lideri proveli su nas cijelom školom tako da smo iz prve ruke imali mogućnost vidjeti vedru i poticajnu atmosferu u učionicama, razgovarati s učenicima, vidjeti kako i što rade i pritom smo bili iznenađeni jednostavnim, a učinkovitim idejama za poučavanje. Primjerice u jednoj učionici je bio zamračeni šator s nekoliko svjetiljki unutar njega, koji su učenici koristili za učenje o svijetlu i sjeni. U jednom razredu smo vidjeli Bankfoot -Racunalo s uputama (640x425)grupnu procjenu ponašanja – učiteljica je na interaktivnoj ploči imala otvoren program Class Dojo i cijeli razred je davao ocjene o ponašanju svakom učeniku. U svakoj učionici djeca imaju na raspolaganju komplet tableta, osobnih računala ili netbooka. Posebno su nas se dojmile jednostavne upute što se smije, a što ne smije raditi na računalima te niz plakata o eSigurnosti po cijeloj školi. Neke od školskih aktivnosti možete pogledati i na njihovom blogu.

Samuel Lister Academy

Samuel Lister Academy je novoosnovana škola s približno 750 učenika od 11 do 18 godina. Škola pruža specijalizaciju u području prirodnih (biologija, kemija i fizika) i društvenih znanosti (religija, povijest i geografija). Domaćin nam je bio Mark Ellis, pomoćni ravnatelj koji nam je pokazao kako kin Lister academy (640x425)oriste napredan sustav za sigurnost mobilnih uređaja i računala po kojemu je ta škola jedinstvena u Bradfordu, a i među rijetkima u Velikoj Britaniji. Svi učenici i djelatnici imaju školski iPad kojeg koriste kod kuće i u školi, a u školi se nalazi i niz Appleovih osobnih računala. Sve uređaje nadziru korištenjem sustava Lightspeed Rocket s Mobile Managerom koji im omogućavaju kontrolu svega što se događa na njima, od instaliranih aplikacija na iPadu, korištenja kamere do praćenja posjeta različitim stranicama, vremena korištenja pa čak i stanje baterije. Sustav funkcionira tako da je na svim uređajima postavljen sigurnosni profil koji zadaje početnu mrežnu stranicu prilikom pristupa internetu bez obzira s kojeg mjesta mu se pristupa (kućna ili školska bežična mreža). Prilikom praktične demonstracije čak smo imali priliku vidjeti i što se događa ako netko od učenika obriše sigurnosni profil na svom iPadu. U tom trenutku sustav šalje obavijest administratoru koji zloupotrebu javlja roditeljima, a naravno učeniku slijedi kazna za taj postupak. Svi učenici su zajedno s roditeljima potpisali ugovore o korištenju iPada, koji su vlasništvo škole.

Škola je vrlo napredna i u korištenju IKT tehnologija kao podrške učenju pa kao virtualno okruženje za učenje koriste sustav My Big Campus koji je povezan sa spomenutim sigurnosnim sustavom tako da oba dijele korisničke podatke i mogućnosti praćenja korisnika.

Vodič tijekom posjeta školama Bankfoot i Samuel Lister bila nam je Kate Jacklin, asistentica u Inovacijskom centru i CEOP-ova ambasadorica koja je s nama podijelila i iskustva iz svoje škole Saltaire Primary School, uključivši i korištenje Meraki mobile device managera.

Za kraj?

Posjeti britanskim školama zaista su bili nezaboravno iskustvo. Zahvaljujući EU financiranju i toploj dobrodošlici prijatelja iz Zondlea i Inovacijskog centra uspjeli smo vidjeti puno toga što nam inače ne bi bilo dostupno. Kako kažu u reklami, bilo je neprocjenjivo Smile

Uspjeli smo odraditi i malo turističkog razgledavanja Londona i Bradforda, glumiti s Teletubbiesima i isprobati čudesa u Nacionalnom muzeju medija, izbjeći oluju Xaver te se zadovoljni sretno vratiti u svoje škole.





O autoru Lidija Kralj

Urednica digitalnog časopisa "Pogled kroz prozor" i portala ucitelji.hr. Voditeljica EU projekta petzanet.HR i nacionalne kampanje "Sigurniji internet za djecu i mlade". Članica Nacionalnog vijeća za odgoj i obrazovanje. Više od dvadeset godina predajem matematiku i informatiku u OŠ Veliki Bukovec. Autorica sam niza udžbenika i zbirki za informatiku i matematiku za osnovne i srednje škole. Pišem znanstvene i stručne članke za časopise "Edupoint", "Enter", "Matematika i škola", "Drvo znanja" i Školske novine. Autorica sam nekoliko edukativnih, multimedijalnih programa za učenje matematike te online tečaja "Logo - online učenje programiranja". Završila sam E-learning akademiju, smjer Management. Polazim doktorski studij - Informatika u odgoju i obrazovanju na UFZG. Radove o e-learningu prezentirala sam na nekoliko domaćih i međunarodnih konferencija i skupova. Učenike gnjavim običnom matematikom, a uveseljavam računalnom.
Ovaj unos je objavljen u Uncategorized. Bookmarkirajte stalnu vezu.

Odgovori

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava / Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava / Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava / Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava / Izmijeni )

Spajanje na %s