Pripremajući ovogodišnje aktivnosti na temu sigurnijeg interneta za djecu za učenike 7. razreda odlučila sam staviti naglasak na sumnjive poruke elektroničke pošte. To su poruke kojima nas pošiljatelji žele prevariti primamljujući pričom o dobitku na nagradnoj igri, bogatstvu koje žele podijeliti, koristeći osobne podatke koje su našli na mrežnim profilima i društvenim mrežama.
Često takve poruke prođu kroz filtre za neželjenu poštu i tada je na svakoj osobi odgovornost da razluči sumnjivu poruku od stvarne i poduzme odgovarajuće korake.Za učenike sam pripremila niz primjera sumnjivih poruka različitog sadržaja, a vi ih možete pogledati u dokumentu objavljenom na Slideshareu. Primjere sam odabrala i pripremila prema stvarnim porukama koje su mi pristizale prošli mjesec. Primjeri sadržavaju niz karakterističnih sumnjivih elemenata: adresa elektroničke pošte koju se ne može povezati s osobom, pogreške u pravopisu kao posljedica računalnog prevođenja, ime i adresa koji sliče podacima stvarne tvrtke, različite priče o nagradama, ljubavne poruke, poslovni prijedlozi itd.
Učenike sam podijelila u parove i svakom paru dala drugačiji primjer.
Učenici su trebali napraviti plakat slijedeći ove korake:
- Pročitajte pažljivo primjer koji ste dobili
- Stavite naslov na plakat
- Zalijepite primjer na sredinu plakata
- Označite sumnjive dijelove poruke i sa strane napišite zašto su sumnjivi
- Napišite savjete i upute na što treba pripaziti kako bismo se zaštitili od opasnih i lažnih poruka elektroničke pošte
- Stavite potpis na plakat.
Za uvodni dio i izradu plakata bio nam je potreban jedan školski sat. Na dugom školskom satu svaki par učenika objašnjavao je koje sumnjive dijelove poruka su uočili, kako prepoznati lažne poruke te koje savjete bi oni dali osobi koja primi takvu poruku.
Svaki primjer smo zajednički raspravili, naglasili još neke sumnjive elemente u porukama pa su ih učenici istaknuli i na plakatima. Plakate smo zatim izvjesili u školskom hodniku da ih mogu vidjeti svi učenici i učitelji.
Plakate možete pogledati i sami.
Glavni dio ove aktivnosti zapravo je bila rasprava jer su tako učenici dobili priliku jedni drugima objašnjavati zašto je poruka sumnjiva, koliko su male šanse da im stvarno stiže nagradni dobitak, ali i kako trebaju pripaziti koje podatke o sebi objavljuju na društvenim mrežama jer se ti podaci mogu iskoristiti za stvaranje privida vjerodostojnosti poruke koja je prijevara.Zadovoljna sam kako su ta dva sata prošla i vjerujem da su učenici razumjeli i usvojili načine na koje se mogu zaštititi od takvih prevarantskih poruka. Plakate u hodniku komentirali su i učenici i učitelji, vidjeli su ih i roditelji i kolege sa Stručnog Vijeća pa se nadam da su pouke iz primjera na plakatima doprijele i do šireg kruga ljudi.
Bok!Jako lijepo osmišljena jedinica, super. Baš mi se sviđa, i mislim da je jako korisno. I dobro je da si to stavila na blog, da svi vide!Pozdrav, Sonja